DOMOWA ZERÓWKA-16 KWIETNIA

Temat dnia: Morza i oceany.

realizacja podstawy programowej

Życie w wodach oceanów i mórz – pogadanka.

1. Prezentacja ilustracji i zdjęć przedstawiających życie w oceanie,

Rodzic  przekazuje dzieciom ogólne wiadomości o życiu zwierząt w oceanach.

Otwarty ocean. Ocean to środowisko życia miliardów zwierząt. Ryby, ssaki, gady, a nawet ptaki pływają i nurkują w słonej wodzie. Większość stworzeń żyje blisko powierzchni wody, gdzie dociera światło słoneczne. W tej warstwie wód rozwijają się liczne gatunki roślin, dzięki czemu zwierzęta mają zapewniony pokarm. Tu żyją: delfiny, ryby latające, humbaki, żółwie, małe rybki (śledzie, sardele) oraz największe ssaki – wieloryby.

Kolorowe korale. Rafy koralowe to największe „barwne plamy” na oceanie. Tysiące rozmaitych roślin i zwierząt żyje tutaj, żeruje i szuka schronienia przed napastnikami. Większość raf koralowych znajduje się w ciepłych, płytkich wodach tropikalnych rejonów świata. Tu żyje wiele gatunków ryb takich jak: barrakuda, rekiny, błazenki, papugoryby, skrzydlice, ośmiornice, rozgwiazdy. filmik- https://youtu.be/RPAjYaMu0rI

Las podwodny – to las, w którym nie ma drzew, są tylko wielkie glony morskie – brunatnice. Lasy brunatnic rosną w chłodnych, prześwietlonych wodach i są tak wysokie jak drzewa. Foki, wydry i ryby polują ukryte wśród glonów, podczas gdy inne zwierzęta morskie żyją na dnie podwodnego lasu. Wiele ryb, np. murena czy niektóre gatunki rekinów, ukrywa się na dnie w piasku i poluje ; otwiera tylko paszczę i łapie ryby, które same do niej wpadają. Pewien gatunek małych rybek na noc również zakopuje się w piasku i wystawia na zewnątrz tylko głowy. Do skał przyklejone są jeżowce, które mają parzący jad w swoich igłach; nie przeszkadza to wydrom morskim, dla których są przysmakiem.

W ciemnościach głębin. Na głębokości setek i tysięcy metrów w oceanie panuje zupełna ciemność. Żyjące tu zwierzęta muszą sobie radzić przy niewielkiej ilości światła lub w całkowitej ciemności. Niektóre podpływają ku powierzchni wody i nurkują z powrotem. Inne wykształciły dziwaczne    i zachwycające sposoby przetrwania w posępnych głębinach, mają swoje własne światło. Do nich należy żabnica –zwierzę to ma na głowie światełko zawieszone jak na wędce – albo rybki zwane świetlikami. Tu także żyje kałamarnica, która pływa z dużo większym od siebie workiem, pełnym małych jajeczek, z których wylęgną się małe kałamarniczki. Na dnie oceanu można zobaczyć też wraki statków. Porastają one glonami i stają się domem dla wielu morskich stworzeń.

2.Zabawa ruchowa  przy piosence  KOLOROWA RYBKA  https://youtu.be/sdcJPxuJkl8

3.Ćwiczenia słuchowe

Rodzic podaje pary wyrazów, w których występują głoski opozycyjne. Zadaniem dzieci jest skoncentrowanie się, wsłuchanie i powiedzenie, jakimi głoskami różnią się pary wyrazów. Przykłady: „kra –gra”, „palony – balony”, „dom – tom”, „pączek – bączek”, „wilki – wilgi”, „tarka – targa”, „kura – góra”,„kurnik – górnik”, „park – bark”, „mókł – mógł”, „kość – gość”, „brała – prała”.

4.RYBKI – zabawa doskonaląca sprawność manualną i cierpliwość-  https://youtu.be/rDL2Sg-wD20

5, Klasyka literatury dla dzieci- Pan Maluśkiewicz i wieloryb.            

Miłego dnia, Ewa Sadowska.