ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
Z WYKORZYSTANIEM METOD I TECHNIK KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
W SZERMIERCZEJ SPORTOWEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
nr 85 im. prof. M. SUSKIEGO
we Wrocławiu
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
Wrocław
październik 2020
1.
Postanowienia ogólne
1.Organizację realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ustala się na okres określony przez Ministra Edukacji Narodowej w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, tj. na okres, w którym dotychczasowa forma realizacji zajęć jest niemożliwa ze względu na stan epidemii.
2.Dyrektor Szkoły w porozumieniu z regionalną stacją epidemiologiczną oraz organem prowadzącym podejmuje decyzje o wprowadzenie nauczania zdalnego, określa jego zakres, czas organizację i formę.
3. Administratorem danych przetwarzanych w ramach edukacji zdalnej jest Szkoła. Zakres przetwarzanych danych osobowych w tej sytuacji to: imię i nazwisko, login użytkownika oraz nazwa Szkoły. Dodatkowe informacje dotyczące zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych podane są w polityce prywatności dostępnej na stronie www. Szkoły.
2.
Organizacja pracy placówki
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szermierczej Sportowej Szkoły Podstawowej nr 85 im. prof. M. Suskiego zwanej dalej szkołą, w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020 r. poz. 493) ze zmianami.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły dyrektor szkoły zleca nauczycielom prowadzenie zajęć z uczniami:
- z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub
- w inny sposób – odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia; w takim przypadku nauczyciel informuje dyrektora o innym sposobie prowadzenia zajęć, a dyrektor zatwierdza ten sposób w uzgodnieniu z organem prowadzącym i informuje o tym organ nadzoru pedagogicznego.
- Do prowadzania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wykorzystuje się dostępne dla uczniów i nauczycieli narzędzia informatyczne,
- w szczególności: e-dziennik Librus (z wykorzystaniem dotychczasowych loginów i haseł) oraz zasoby Wrocławskiej Platformy Edukacyjnej . Dobór tych narzędzi i sposób ich wykorzystania ma uwzględniać również specyfikę danych zajęć edukacyjnych, możliwości ich wykorzystania do realizacji określonych treści z programu nauczania, możliwości psychofizyczne oraz konieczność odpowiedniego ograniczenia pracy uczniów z wykorzystaniem monitorów ekranowych.
- Dyrektor szkoły zaleca nauczycielom prowadzenie zajęć i opracowanie zadań dla uczniów w oparciu o ustalone w szkolnym zestawie programów nauczania, programy nauczania dla danych zajęć edukacyjnych. Zastrzega się przy tym, że
- nauczyciel powinien tak dobierać treści wynikające z programu nauczania, aby były one możliwe do realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz narzędzi informatycznych, o których mowa w pkt. 3;
- nauczyciel decyduje o kolejności realizacji treści lub efektów ujętych w programie nauczania, uwzględniając, które spośród tych treści mogą być zrealizowane w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, a które powinny być realizowane po ustaniu okresu czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły. W ten sposób nauczyciel ma możliwość zmiany ustalonej uprzednio kolejności realizacji treści lub efektów ujętych w programie nauczania.
- Dyrektor szkoły zobowiązuje każdego nauczyciela do opracowania w formie tabelarycznej i przekazania w formie elektronicznej na adres dyrektora szkoły w e-dzienniku –do każdego
kolejnego piątku tygodnia czasowego ograniczenia funkcjonowania – tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas. Opracowując tygodniowy zakres treści, nauczyciel ma kierować się:
- dążeniem do tego, aby uczeń nie był nadmiernie obciążony pracą wykonywaną samodzielnie;
- zasadą nieprzeciążania uczniów pracą z użyciem monitorów ekranowych;
- zasadą nie zlecania takich zadań, których efekty nie mogą być przesłane nauczycielowi z wykorzystaniem narzędzi informatycznych ( e-dziennik Librus, skrzynki mailowe na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej);
- koniecznością zapewnienia uczniowi prawa do czasu wolnego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów;
- zasadą ustalania odpowiedniego czasu na realizację zadań przez uczniów, tak aby zachować równomierne obciążenie uczniów pracą w kolejnych dniach tygodnia oraz zróżnicowaniem zajęć w każdym dniu.
- Uczniowie przekazują nauczycielom efekty wykonanych zadań przez moduł wiadomości na dzienniku Librus lub z wykorzystaniem poczty służbowej nauczyciela na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej.
Na podstawie zgromadzonych w ten sposób efektów prac uczniów:
- nauczyciel i dyrektor szkoły monitoruje postępy ucznia;
- nauczyciel udziela koniecznych wskazówek dotyczących poprawności wykonywania zadań i wydaje zalecenia do dalszej pracy ucznia;
- nauczyciel dokonuje oceny zadań wykonywanych przez ucznia – ustalając ocenę zgodnie z przyjętym w szkole systemem oceniania, uwzględniając zasady, o których mowa w § 5;
- nauczyciel informuje przez e- dziennik Librus uczniów i rodziców o postępach w nauce i uzyskanych przez ucznia ocenach oraz o niewykonaniu przez ucznia zleconych zadań.
- Dokumentacja wykonywanych zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych z uwzględnieniem ich ograniczonego zakresu, następuje poprzez:
- gromadzenie przez dyrektora szkoły informacji nauczycieli o tygodniowym zakresie treści nauczania do zrealizowanych w poszczególnych oddziałach klas (o których mowa w ust. 6);
- gromadzenie efektów pracy uczniów w sposób wskazany w ust. 6;
- inną dokumentację pracy szkoły, o której mowa w przepisach o dokumentacji przebiegu procesu nauczania, z uwzględnieniem, że zajęcia w formie lekcji się nie odbywają.
- Nauczyciele przekazują uczniom informacje o źródłach i materiałach, które zostaną wskazane jako te, z których mogą korzystać z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Informacje o tych źródłach i materiałach nauczyciel przekazuje również rodzicom uczniów edukacji wczesnoszkolnej w toku bieżącej pracy.
3.
Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia następuje poprzez:
- wykorzystanie materiałów i funkcjonalności Wrocławskiej Platformy Edukacyjnej;
- wykorzystanie materiałów wskazanych przez nauczyciela, także poprzez przekazanie uczniom tzw. linków do stron, na których będą materiały dostępne dla uczniów i dostosowane do ich możliwości psychofizycznych;
- podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela; efekty tych aktywności muszą być przekazane przez ucznia nauczycielowi; przekazane nauczycielowi efekty aktywności ucznia stanowią potwierdzenie jego obecności, zapoznania się przez ucznia ze wskazanym materiałem oraz stanowią podstawę do oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem przyjętego w szkole systemu oceniania oraz z uwzględnieniem zasad, o których mowa w § 5.
- W przypadku uczniów klas I – III realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia następuje poprzez informowanie rodziców dzieci, za pośrednictwem e-dziennika, o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu. Dotyczy to również wychowanków i uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- W przypadku wychowanków oddziału przedszkolnego realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia następuje poprzez informowanie rodziców za pośrednictwem strony internetowej szkoły.
4.
Praca nauczyciela i czas pracy nauczyciela
- Zadania i czynności wykonywane przez nauczyciela w toku procesu realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach przydzielonego mu wymiaru zajęć z okresu poprzedzającego czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty.
- Nauczyciel zobowiązany jest prowadzić ewidencję zadań i czynności wykonywanych w celu realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w formie elektronicznej – dziennik Librus lub papierowej ( świetlice szkolne, oddział przedszkolny, pedagog, psycholog szkolny).
- Ewidencja zadań i czynności wykonywanych w celu realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o której mowa w ust. 2 stanowi podstawę zaliczania zadań i czynności wykonywanych przez nauczyciela w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły do wymiaru zajęć zleconych nauczycielowi przed czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkoły.
- Podstawą rozliczenia czasu pracy nauczyciela jest indywidualna karta rozliczeń uwzględniająca miesięczny czas pracy ( w tym realizację godzin ponadwymiarowych i zastępstw doraźnych). Karta przesyłana jest na pocztę elektroniczną dyrekcji szkoły w obowiązujących terminach.
5.
Ocenianie i klasyfikacja
- Stosowane przez nauczycieli w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły formy oceniania wiedzy i umiejętności uczniów są zgodne z formami ustalonymi w statucie szkoły, z zastrzeżeniem, że należy stosować te formy, które umożliwiają ocenienie postępów ucznia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Ocenianie bieżącej pracy ucznia dokonuje się na podstawie realizowanych przez ucznia zadań; dopuszcza się prawo przeprowadzania sprawdzianów i testów z wykorzystaniem technologii komunikacyjno – informacyjnych.
- Nauczyciel, polecając wykonanie zadań z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość, jest zobowiązany wskazać sposób wykonania zadania oraz na co będzie zwracał uwagę, gdy będzie dokonywał oceny pracy ucznia. Nauczyciel wskazuje termin, w którym uczeń jest zobowiązany przekazać zadanie, które będzie podlegało ocenie.
- Rodzic ma prawo wnioskować o wydłużenie terminu obowiązku wykonania pracy w przypadku choroby ucznia lub problemów technicznych.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, nauczyciel dostosowuje proces oceniania w szczególności do form prowadzenia zajęć z tym okresie oraz uwzględnia możliwości psychofizyczne uczniów związane np. z możliwymi trudnościami w posługiwaniu się narzędziami umożliwiającymi stosowanie metod i technik kształcenia na odległość.
- W przypadku nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, ocenie zachowania podlegają:
- systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych – przy czym poprzez potwierdzenie spełnienia obowiązku szkolnego rozumie się w tym przypadku logowanie się na kontach wskazanych przez nauczyciela lub dyrektora oraz wymianę z nauczycielem informacji dotyczących sposobu wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,
- uczciwość w wykonywaniu zadań zleconych przez nauczyciela; w szczególności nie jest dopuszczalne kopiowanie prac lub ich niesamodzielne wykonanie przez ucznia),
- aktywność na zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W przypadku konieczności prowadzenia nauczania na odległość do końca roku szkolnego ocena roczna zachowania zostanie wystawiona z uwzględnieniem okresu poprzedzającego wprowadzenie nauczania na odległość.
6.
Kontakty uczniów i rodziców z nauczycielami w formie konsultacji
Rodzice uczniów mają możliwość konsultacji indywidualnej z wychowawcą lub z nauczycielem przedmiotowym przez kontakt w dzienniku Librus lub skrzynkę służbową nauczyciela na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej.
7.
Rada Pedagogiczna
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, dyrektor szkoły ustala tryb zwoływania i tryb pracy Rady Pedagogicznej, uwzględniając możliwość posiedzeń z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość.
- Uchwały podejmowane przez Radę Pedagogiczną w toku posiedzeń w trybie określonym w ust. 1 są wiążące.
8.
Pracownicy administracji i obsługi
- W okresie ograniczenia funkcjonowania pracy szkoły wobec pracowników niebędących nauczycielami następuje ograniczenie obowiązku świadczenia pracy.
- Dyrektor szkoły może więc polecić pracownikowi niebędącemu nauczycielem wykonywanie pracy, ale tylko wówczas, gdy jest to niezbędne do realizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania szkoły.
9.
Postanowienia końcowe
Zobowiązuje się wszystkich pracowników pedagogicznych do zapoznania się z zarządzeniem oraz realizacji jego postanowień.
Dyrektor Szkoły