ZASADY KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
Zasady kształcenia na odległość w Szermierczej Sportowej Szkole Podstawowej nr 85 im. prof. M. Suskiego we Wrocławiu
I. ZASADY OGÓLNE:
- Niniejszy regulamin określa zasady i warunki i kształcenia na odległość dla Uczniów i Nauczycieli w Sportowej Szermierczej Szkole Podstawowej nr 85 we Wrocławiu.
- Dyrektor Szkoły w porozumieniu z regionalną stacją epidemiologiczną oraz organem prowadzącym podejmuje decyzję o wprowadzeniu nauczania zdalnego, określa jego zakres, czas, organizację i formę.
- Administratorem danych przetwarzanych w ramach edukacji zdalnej jest Szkoła. Zakres przetwarzanych danych osobowych w tej sytuacji to: imię, nazwisko, login użytkownika oraz nazwa Szkoły. Dodatkowe informacje dotyczące zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych podane są w Polityce prywatności dostępnej na stronie www Szkoły.
- Przez kształcenie zdalne rozumie się nauczanie na odległość z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
- Przez zajęcia on-line rozumie się zajęcia w sieci z wykorzystaniem platformy MS Teams.
- Przez kształcenie hybrydowe rozumie się naprzemienne stosowanie nauki stacjonarnej i nauki zdalnej.
- Kształcenie zdalne nakierowane jest na kształtowanie odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności.
II . ORGANIZACJA PRACY:
A. Głównym narzędziem komunikacji między uczniem a nauczycielem oraz nauczycielem a rodzicem jest dziennik elektroniczny Librus. Dodatkowym narzędziem komunikacji między uczniem a nauczycielem jest Wrocławska Platforma Edukacyjna – Microsoft Teams.
B. Uczeń zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania poczty w e-dzienniku Librus i dodatkowo na Platformie MS Teams.
- Microsoft Teams:
- Każdy nauczyciel zakłada na platformie Microsoft Teams wirtualne klasy, z którymi prowadzi zajęcia;
- Nazwę klasy nadajemy wg ujednoliconego wzoru: rok w którym klasa rozpoczęła naukę w szkole, literowy symbol klasy, przedmiot.
Wykaz nazw wirtualnych klas w roku szkolnym 2020/21 począwszy od klas pierwszych:
2020 A edukacja wczesnoszkolna
2020 B edukacja wczesnoszkolna
2019 A edukacja wczesnoszkolna
2019 B edukacja wczesnoszkolna
2018 A edukacja wczesnoszkolna
2018 B edukacja wczesnoszkolna
2017 A język polski
2017 B język polski
2016 A język polski
2015 A język polski
2015 B język polski
2015 C język polski
2014 A język polski
2014 B język polski
2014 C język polski
2013 A język polski
2013 B język polski .
- Aby uczeń został dopisany do danej klasy, musi mieć założone konto na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej.
- Aby utworzyć konto na WPE uczeń musi złożyć w sekretariacie szkoły podpisany przez rodziców/ opiekunów prawnych wniosek o nadanie loginu oraz hasła.
- Zalecane prowadzenie zajęć online w aplikacji Teams odbywają się wg następującego schematu:
- Przedmioty egzaminacyjne język polski, matematyka, język angielski – min. 2x w tygodniu.
- Przedmioty artystyczne (muzyka, technika, plastyka, informatyka) – 1x co dwa tygodnie [*1tydzień dziennik Librus / 1 tydzień aplikacja Teams].
- Pozostałe przedmioty: 1x w tygodniu.
- Czas trwania jednej lekcji on – line nie może przekroczyć 30 min.
- Informacja o formie i terminie spotkania online będzie przekazywana uczniom za pomocą wiadomości w e-dzienniku Librus lub w kalendarzu na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej – MS Teams najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie.
- W e-dzienniku Librus w zakładce wiadomości nauczyciel powinien zamieścić krótką informację do uczniów i/lub rodziców o realizowanym temacie zajęć, omawianych zagadnieniach i zadaniach do wykonania.
III. ETYKIETA I ZASADY NA LEKCJACH ONLINE:
- Przed każdymi zajęciami na komputerze czy komórce wskazane jest wyłączone wszystkiego, co dzieje się w tle a co może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach.
- Jeśli uczeń z przyczyn zdrowotnych, rodzinnych lub technicznych nie może danego dnia uczestniczyć w zajęciach kształcenia na odległość, rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do poinformowania wychowawcy o przyczynach nieobecności.
- Uczeń ma obowiązek stawiać się punktualnie na zajęciach online MS Teams.
- Na zajęciach obowiązują takie same zasady jak te określone w WZO oraz PZO – wyjątkiem mogą być sytuacje określone przez prowadzącego wcześniej. Za złamanie w/w zasad uczeń ponosi konsekwencje określone w w/w dokumentach zarówno w zakresie nauczanego przedmiotu jak i oceny zachowania.
- Uczeń loguje się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem, nie podszywa się pod nikogo innego.
- Uczeń ma obowiązek brać aktywny udział w zajęciach, terminowo wykonywać polecenia i zlecone zadania, uczestniczyć w sprawdzianach, kartkówkach itp.
- Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać –powinien zgłosić to nauczycielowi, aby uzyskać jego pomoc.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić printscreenów i upubliczniać. Złamanie tej ważnej zasady wiąże się nie tylko wykluczeniem z lekcji, ale też z konsekwencjami prawnymi.
- Kolejność zabierania głosu na lekcji jest ustalana przez osobę, która prowadzi zajęcia lub przez ucznia – poprzez zgłoszenia się do odpowiedzi.
- Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.
IV. NARZĘDZIA I ZASADY DO PROWADZENIA BEZPIECZNEJ LEKCJI ONLINE:
- W lekcji mogą brać jedynie uczniowie z danej klasy lub grupy, zidentyfikowani imieniem i nazwiskiem. Nie mogą w niej uczestniczyć osoby postronne.
- Właścicielem i prowadzącym lekcje jest nauczyciel i tylko on ma prawo do wyciszania uczestników i prezentowania swojego ekranu, poza sytuacjami wyjątkowymi wynikającymi z przebiegu zajęć np. prezentacja ucznia, grupy itp.
- W systemie nauczyciel może publikować jedynie ogólne materiały edukacyjne,
bez ujawniania jakichkolwiek danych osobowych uczniów lub rodziców. Linki do lekcji nie powinny być publikowane na stronie Szkoły. - Hasła do konta nie mogą być przekazywane osobom trzecim. Konto ucznia jest jednocześnie kontem jego rodzica/opiekuna prawnego, za pomocą którego, oprócz systemu Librus, nauczyciel, wychowawca lub Dyrekcja może nawiązywać z rodzicem/opiekunem kontakt.
- Kamera powinna pokazywać tylko to, co faktycznie może być pokazane w trakcie lekcji. Dotyczy to także dzielenia ekranu.
V. ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA DLA MIEJSC I NARZĘDZI WYKORZYSTYWANYCH DO ZDALNEGO NAUCZANIA
- Prowadzenie zajęć zdalnych może wymagać korzystania przez nauczyciela z poczty elektronicznej do kontaktu z uczniami lub rodzicami. Nauczyciel prowadzi taką korespondencję poprzez dziennik Librus lub ze służbowej skrzynki pocztowej którą zapewnia mu Szkoła. Preferowany jest w kontaktach dziennik elektroniczny Librus.
- Szczególną uwagę należy zwrócić na zabezpieczenie danych osobowych udostępnianych w przesyłanych wiadomościach. Zawsze przed wysłaniem wiadomości, należy upewnić się czy niezbędne jest wysłanie danych osobowych, oraz że zamierza się wysyłać ją do właściwego adresata. Ponadto trzeba sprawdzić, czy w nazwie adresu e-mail adresata nie ma np. przestawionych lub pominiętych znaków tak, aby nie wysłać takiej wiadomości do osób nieupoważnionych.
- Niedozwolone jest kształcenie na odległość w miejscach publicznych, jak kawiarnie
(w tym internetowe), restauracje, galerie handlowe, gdzie osoby postronne mogłyby usłyszeć fragmenty rozmów lub zapoznać się z fragmentami zajęć. - Zabrania się:
- wykorzystywania usługi do wysyłania wiadomości niedotyczących obowiązków służbowych,
- udostępniania treści objętych ochroną praw autorskich,
- przechowywania, udostępniania, rozpowszechniania treści i materiałów zabronionych i niezgodnych z prawem.
VI. UDZIAŁ W POZOSTAŁYCH LEKCJACH ZDALNYCH:
- pozostałe z planowanych dla danej klasy lekcji danego przedmiotu realizowane są w systemie pracy zdalnej, tzn. nauczyciel publikuje w dzienniku elektronicznym Librus lub na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej – MS Teams materiał oraz wskazówki dotyczące jego realizacji, nad którym uczeń pracuje samodzielnie;
- czas przewidywany na odesłanie zadań/poleceń przez ucznia jest ustalany przez nauczyciela danego przedmiotu;
- w przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela, pocztą e-dziennika Librus o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie;
- publikacja materiału do lekcji i/lub zadań do pracy samodzielnej odbywa się w dniu realizacji planowanych zajęć.
- Zadania domowe
Nauczyciele przesyłają zadania domowe dla uczniów poprzez e-dziennik Librus lub publikują na Wrocławskiej Platformie Edukacyjnej – MS Teams w zespole danego przedmiotu. Nauczyciel określa uczniowi czas na wykonanie zadania oraz sposób i miejsce zwrotu pracy.
- Ocenianie
- W ocenianiu zdalnym zastosowanie mają wszystkie zapisy Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania oraz Przedmiotowych Zasad Oceniania.
- Wszystkie oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego. Przy każdej ocenie wpisanej uczniowi konieczny jest komentarz.
- Zadania będą dostosowane do wytycznych związanych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. wydłużenie czasu, odpowiednia czcionka, itp.). W ramach indywidualizacji nauczyciel może zaproponować uczniom wybór pisania na komputerze lub odręcznie (wtedy uczeń przesyła zdjęcie), zwłaszcza w zadaniach, które mają być wykonane w krótkim czasie (np. 30 minut w trakcie lekcji online).
- Zadania mogą być oceniane na każdej lekcji zgodnie z planem, nie tylko podczas lekcji online MS Teams.
- Ocenianie w nauczaniu zdalnym zakłada zaufanie do uczniów, jeśli chodzi o samodzielność wykonania zadań.
- Obecność na zajęciach
- Uczeń ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych realizowanych podczas nauki zdalnej.
- Jeśli uczeń z różnych przyczyn nie mógł uczestniczyć w zajęciach on-line ma obowiązek zapoznać się z materiałem omawianym na danej lekcji oraz wykonać zadania do pracy na lekcji i/lub zadania domowe przesłane przez nauczyciela poprzez dziennik elektroniczny.
- Potwierdzeniem uczestnictwa ucznia w zajęciach z danego przedmiotu, jest odczytanie wiadomości przesłanej przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym w dniu realizacji zajęć i/lub uczestnictwo w lekcjach online na platformie MS Teams.
- W sytuacji, gdy uczeń nie pojawi się w danym dniu na lekcji online, ani nie potwierdzi swojej obecności poprzez odczytanie wiadomości przesłanej przez nauczyciela – rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach.
- Konsultacje z rodzicami
- Konsultacje rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielami/ wychowawcami/psychologiem/pedagogiem itp. prowadzone są poprzez dziennik Librus.
- Rady Pedagogiczne
Organizacja Rad Pedagogicznych oraz szkoleniowych odbywa się na platformie MS Teams.
VII . ZASADY KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W SYSTEMIE HYBRYDOWYM
- Uczniowie, którzy pozostają w systemie nauki mieszanej (hybrydowej), realizują zajęcia zgodnie z tygodniowym planem zajęć.
- Zasady dotyczące nauki w systemie mieszanym są identyczne jak zasady nauki w systemie nauki zdalnej.
- Nauczyciele pozostający w szkole, realizują zajęcia zgodnie z tygodniowym planem zajęć. Z klasą która pozostaje w systemie nauki mieszanej, nauczyciel prowadzi zajęcia wg zasad jak w systemie nauki zdalnej.
- Nauczyciele podczas lekcji w klasą realizującą zajęcia w systemie mieszanym, przechodzą do sali lekcyjnej, w której podczas nauki stacjonarnej dana klasa przebywała i tam korzysta ze sprzętu umożliwiającego realizację zajęć on-line, chyba że Dyrektor ustanowi inaczej.
- Jeśli nauczyciel z danego przedmiotu jest nieobecny – Dyrektor odwołuje zajęcia lub ustala za nieobecnego nauczyciela zastępstwo i sposób realizacji tych zajęć.