DOMOWA ZERÓWKA 10 CZERWCA
Temat dnia: Nasza planeta
1.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat kosmosu. Wskazywanie na ilustracjach Układu Słonecznego (Słońca, planet, księżyców, gwiazd) .
2.Prezentacja wiersza Marii Terlikowskiej „Halo, tu mówi Ziemia”.
Halo, tu mówi Ziemia
Dzień dobry, dzieci. Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z jednej strony Słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – noc dzień przesłoniła.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zjadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie.
Właśnie!
O, ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
– Dobranoc! – wołam.
– Dzień dobry! – wołam,
A to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
O prócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli
takiej olbrzymiej karuzeli!
O, trzeba mi całego roku,
ażeby Słońce obiec wokół.
-Rozmowa na temat treści wiersza.
Przykładowe pytania:
– Jaki kształt ma Ziemia?
– Wokół czego kręci się Ziemia?
– Co oświetla Ziemię?
Prezentacja globusa jako modelu Ziemi.
3.„Ziemia w kosmosie” – film dydaktyczny (lub album) przedstawiający kosmos. https://www.youtube.com/watch?v=g_xPVHjj0Yg
4.Rakieta – masażyki
Dzieci dobierają się parami, jedno dziecko siada za drugim. Dziecko siedzące z tyłu wykonuje masażyk na plecach dziecka (rodzica) siedzącego z przodu. Po masażyku dzieci zmieniają kierunek siedzenia.
Rakieta
Wszyscy biegną, (palcami wskazującymi i środkowymi biegniemy po plecach)
nikt nie zwleka,
ba rakieta nie zaczeka.
Start! Już w niebo się wzbijamy, (płasko ułożoną dłoń przesuwamy od dołu ku górze pleców)
ponad ziemię, ponad chmury….
Odwiedzimy złoty księżyc
policzymy jego dziury: (rysujemy okrągły księżyc, stukamy w plecy palcem wskazującym)
jedna, dwie, trzy. (liczymy do trzech)
Wszyscy biegną, (ponownie palcami „biegniemy” po plecach)
nikt nie zwleka,
bo rakieta nie zaczeka.
Chcesz nałapać w kieszeń gwiazd? (lekko szczypiemy plecy, naśladując zbieranie gwiazd)
Mleczną Drogę zwiedzić czas.
Gdy do domu zatęsknimy,
to na ziemię powrócimy. (dłoń „ląduje” – przesuwając się z góry ku dołowi pleców)
Olga Pawlik
5.Karty Pracy s. 70– łączenie kropek, kolorowanie i uzupełnianie ilustracji.
MIŁEGO DNIA