ćwiczenia logopedyczne # 5
Ćwiczenia i zabawy logopedyczne:
Przed nami kolejny wiosenny tydzień. Zapraszam do wspólnej zabawy 🙂
Zaczynamy!!
1.Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia warg:
Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o itp.
Zaciskanie warg, przytrzymywanie wargami kartki papieru
Przenoszenie za pomocą słomki drobnych elementów np. skrawków papieru
Jedzenie paluszków bez użycia rąk
Wysuwanie warg w ryjek, cofanie w uśmiech.
Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo
Ćwiczenia języka:
Malowanie podniebienia czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych
Kląskanie językiem.
Glonojad -zasysanie języka na podniebieniu i przytrzymywanie jak najdłużej
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust
Język przyjmuje na przemian kształt łopaty i grota.
Oblizywanie zębów po wewnętrznej stronie
Wbijanie gwoździ – czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego, czyli górki za górnymi zębami
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
Chrapanie na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Naśladowanie śmiechu róźnych osób (mama – hahaha, dziadek – hohoho, dziecko – hihihi itd.)
Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków – gruby miś.
Wciąganie policzków – chudy zajączek.
Naprzemiennie gruby miś – chudy zajączek.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugi
2. Ćwiczenia sekwencji – sekwencje – ważne ćwiczenia lewopółkulowe, stymulują rozwój mowy, a także doskonala motorykę małą i percepcję wzrokową.
układanie według wzoru różnych przedmiotów – można wykorzystać linki albo ułożyć samemu i powtórzyć
https://liblink.pl/WpSSJ4y28R
https://liblink.pl/JC3nN7xxKX
3. Ćwiczenia rymów:
polecam link: https://liblink.pl/kQbXKr08PR
lew – zlew
biedronka – skarbonka
kozy – wozy
raki – buraki
kaczka – paczka
kaczki – znaczki
stonoga – noga
słoń – dłoń
ryba – szyba
foki – soki
sowa – głowa
motyle – krokodyle
żyrafa – szafa
mrówka – żarówka
kot – płot
Spróbujcie narysować albo wyciąć z jakiejś gazetki po 3 przykłady rymów
4. Dokończ:
Lata osa koło …
Lata muszka koło…
Leci bąk koło…
Leci mucha koło…
Piotrek maluje, a mama …
Bawcie się słowami. Róbcie minki przed lustrem, śmiejcie się głośno i cicho, mówcie głośno i cicho, naśladujcie różne domowe odgłosy, naśladujcie zwierzęta. Słuchajcie ptaków i wyciszcie się.
Ściskam Was.
Iwona Foczpaniak