DOMOWA ZERÓWKA 19 MAJA

Temat dnia: Na poczcie

  1. Prezentacja wiersza Wincentego Febera „Okienko na poczcie” wprowadzającego w tematykę dnia.

Okienko na poczcie

Znacie panią Krysię

na poczcie z okienka.

miecha się do nas

ta miła panienka.

Gdy cieszą się ludzie

i ona się cieszy.

z dobrej wiadomości

z radosnej depeszy.

Ile to już listów

przeszło przez jej ręce.

Pewnie sto codziennie,

a może i więcej.

A potem te listy,

pewnie o tym wiecie,

wędrują, wędrują

daleko po świecie.

Wędrują szczęśliwie

w kopertach, sukienkach.

miech pani Krysi

żegna je z okienka.

Rozmowa na temat pracy na poczcie na podstawie wiersza.

 

  1. Ustalenie kolejności wydarzeń w historyjce obrazkowej. (K.P. s. 45 )

– opowiadanie treści – przypomnienie drogi listu od nadawcy do adresata,

– dokończenie historyjki rysunkiem według własnego pomysłu.

 

  1. Sposoby przekazywania wiadomości dawniej i dziś.

– rozwiązanie zagadki:

Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany,

że nosi przekazy, listy, telegramy. (listonosz)

Prezentacja  opowiadania „Dawno, dawno temu…”.

 Dawno, dawno temu…

…a było to przed czterema tysiącami lat, listonosz musiał być prawdziwym siłaczem. Dźwigał bowiem

listy pisane na glinianych tabliczkach. W starożytnym Egipcie faraonowie pisali ważne informacje na

wstęgach papirusu specjalnego papieru z liści rośliny rosnącej nad Nilem. Klewski listonosz przenosił listy zwinięte w ruloniki. Przed prawie dwoma tysiącami lat Chińczyk Cai –Lun wynalazł papier podobny do tego, na którym piszemy dzisiaj. Był on tańszy i łatwiej dostępny. Coraz więcej ludzi mogło więc pisać poematy, dokumenty i długie listy z podróży. Pierwsze pocztówki powstały we Francji około 140 lat temu. Były to ręcznie kolorowane fotografie, przedstawiające widoki miast, krajobrazy, turystów. Na widokówkach umieszczano szczegółowy opis przedstawionych na nich obiektów. Wystarczyło dopisać pozdrowienia i adres i wysłać pocztówkę znajomym.

Źródło: „Pentliczek”

– rozmowa na temat pracy listonosza dawniej i dziś oraz o sposobach przewożenia listów (wóz pocztowy z pocztylionem, pociąg, samochód, samolot, droga elektroniczna).

– wspólne ustalanie kolejności zdarzeń w opowiadaniu – omówienie kolejnych wydarzeń związanych

z pracą listonosza na przestrzeni wieków.

Sposoby przekazywania informacji przez ludzi bez pomocy listonosza–  prezentacja multimedialna. Na podstawie ilustracji dzieci wypowiadają się, w jaki sposób ludzie komunikowali się w czasach bardzo odległych i jak czynią to dziś.

https://slideplayer.pl/slide/8113098/

Zachęcam do wybrania się z dzieckiem do Muzeum Poczty i Telekomunikacji- budynek poczty głównej, Krasińskiego. Poniżej informacja z muzeum.

Piosenka- Idzie pan listonosz-  https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc

Utrwalanie znaków mniejszy, większy równa się- Karty Pracy s.46.

Zadanie dodatkowe- Karty pracy s. 13.

Szanowni Państwo!  Informujemy, że od 11 maja 2020 r. Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu  czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 16:00, ostatnie wejście 15:30.W poniedziałki wstęp jest bezpłatny. W weekendy Muzeum jest nieczynne.

Miłego dnia