DOMOWA ZERÓWKA 19 MAJA
Temat dnia: Na poczcie
- Prezentacja wiersza Wincentego Febera „Okienko na poczcie” wprowadzającego w tematykę dnia.
Okienko na poczcie
Znacie panią Krysię
na poczcie z okienka.
uśmiecha się do nas
ta miła panienka.
Gdy cieszą się ludzie
i ona się cieszy.
z dobrej wiadomości
z radosnej depeszy.
Ile to już listów
przeszło przez jej ręce.
Pewnie sto codziennie,
a może i więcej.
A potem te listy,
pewnie o tym wiecie,
wędrują, wędrują
daleko po świecie.
Wędrują szczęśliwie
w kopertach, sukienkach.
Uśmiech pani Krysi
żegna je z okienka.
Rozmowa na temat pracy na poczcie na podstawie wiersza.
- Ustalenie kolejności wydarzeń w historyjce obrazkowej. (K.P. s. 45 )
– opowiadanie treści – przypomnienie drogi listu od nadawcy do adresata,
– dokończenie historyjki rysunkiem według własnego pomysłu.
- Sposoby przekazywania wiadomości dawniej i dziś.
– rozwiązanie zagadki:
Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany,
że nosi przekazy, listy, telegramy. (listonosz)
Prezentacja opowiadania „Dawno, dawno temu…”.
Dawno, dawno temu…
…a było to przed czterema tysiącami lat, listonosz musiał być prawdziwym siłaczem. Dźwigał bowiem
listy pisane na glinianych tabliczkach. W starożytnym Egipcie faraonowie pisali ważne informacje na
wstęgach papirusu – specjalnego papieru z liści rośliny rosnącej nad Nilem. Królewski listonosz przenosił listy zwinięte w ruloniki. Przed prawie dwoma tysiącami lat Chińczyk Cai –Lun wynalazł papier podobny do tego, na którym piszemy dzisiaj. Był on tańszy i łatwiej dostępny. Coraz więcej ludzi mogło więc pisać poematy, dokumenty i długie listy z podróży. Pierwsze pocztówki powstały we Francji około 140 lat temu. Były to ręcznie kolorowane fotografie, przedstawiające widoki miast, krajobrazy, turystów. Na widokówkach umieszczano szczegółowy opis przedstawionych na nich obiektów. Wystarczyło dopisać pozdrowienia i adres i wysłać pocztówkę znajomym.
Źródło: „Pentliczek”
– rozmowa na temat pracy listonosza dawniej i dziś oraz o sposobach przewożenia listów (wóz pocztowy z pocztylionem, pociąg, samochód, samolot, droga elektroniczna).
– wspólne ustalanie kolejności zdarzeń w opowiadaniu – omówienie kolejnych wydarzeń związanych
z pracą listonosza na przestrzeni wieków.
Sposoby przekazywania informacji przez ludzi bez pomocy listonosza– prezentacja multimedialna. Na podstawie ilustracji dzieci wypowiadają się, w jaki sposób ludzie komunikowali się w czasach bardzo odległych i jak czynią to dziś.
https://slideplayer.pl/slide/8113098/
Zachęcam do wybrania się z dzieckiem do Muzeum Poczty i Telekomunikacji- budynek poczty głównej, Krasińskiego. Poniżej informacja z muzeum.
Piosenka- Idzie pan listonosz- https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc
Utrwalanie znaków mniejszy, większy równa się- Karty Pracy s.46.
Zadanie dodatkowe- Karty pracy s. 13.
Szanowni Państwo! Informujemy, że od 11 maja 2020 r. Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 16:00, ostatnie wejście 15:30.W poniedziałki wstęp jest bezpłatny. W weekendy Muzeum jest nieczynne.
Miłego dnia