DOMOWA ZERÓWKA- 6 KWIETNIA

PONIEDZIAŁEK  6 KWIETNIA

realizacja podstawy programowej- temat tygodniowy ; O wiosennych świętach każdy  z nas pamięta

1.Piosenka ludowa Kogucik. Posłuchaj piosenki i spróbuj ją zaśpiewać https://youtu.be/s6aDkJKj8M0. Informacje dla rodzica, do przeczytania dziecku:

W czasie świąt wielkanocnych na wsi znany był zwyczaj chodzenia z wystruganym drewnianym kogucikiem. Chłopcy ustawiali go na małym wózku przystrojonym kolorowymi wstążkami i, śpiewając piosenkę, wędrowali od chaty do chaty, prosząc o dary dla kogucika. Od wiejskich gospodyń dostawali malowane jajka (pisanki), kiełbasę, ciasta i inne świąteczne przysmaki. Potem dzielili się nimi i zanosili do swoich domów. W niektórych wsiach zwyczaj ten przetrwał do dziś.

2.Tradycje wielkanocne- Świeża zieleń.

Pokazujemy dzieciom rośliny w doniczkach lub  zdjęcia: rzeżuchy, młodego jęczmienia,

pszenicy, gałązek forsycji. Jeśli dysponujemy zielonymi roślinami, dekorujemy nimi pokój, aby zapanowała w nim świąteczna atmosfera. Świeża zieleń symbolizuje odradzające się

życie i wiosnę. Ludzie ozdabiają swoje mieszkania świeżymi, wiosennymi kwiatami, układają wiosenne kompozycje z roślin: gałązek forsycji, leszczyny, bazi. Na gałązkach często wieszają wielkanocne dekoracje: pisanki, kurczaczki, kolorowe piórka.

  1. Rysowanie tulipana- ćwiczenia grafomotoryczne.
  1. „Wielkanocne zajączki” – prezentacja i inscenizacja wiersza o tematyce wielkanocnej.

Siedzi zajączek na zielonej łące.

Przychodzi jego sąsiad i noskiem swym wącha.

Nastawiają uszu pełni animuszu.

chowają pisanki w trawie i w sasanki.

Niebieskie i czerwone.

czy będą znalezione?

Przedstawienie zwyczajów związanych z symbolem zajączka wielkanocnego.

Informacje dla rodzica

W wielu kulturach, począwszy od starożytności, zając był symbolem odradzającej się przyrody, wiosny i płodność.  Do Polski „przywędrował” prawdopodobnie z Niemiec na początku XVII wieku. Współcześnie jest raczej świątecznym rekwizytem. W niektórych regionach Polski  dorośli chowali w ogrodzie, domu lub obejściu  koszyczki z kolorowymi jajkami i słodyczami. W Niedzielę Wielkanocną dzieci wyruszały na poszukiwania

darów, które, jak wierzyły, przyniosły im wielkanocne zajączki.

5.Wielkanocny zajączek – praca plastyczna według własnego pomysłu.

Zabawy dodatkowe do wykorzystywania w ciągu tygodnia:

Zajączek wielkanocny – zabawa paluszkowa, dzieci powtarzają  tekst i ilustrują go ruchem dłoni i palców.

Siedzi zajączek na zielonej łące.

(prawy kciuk przytrzymuje złożony palec serdeczny i mały palce: wskazujący

i środkowy są wyprostowane i poruszają się jak uszy zająca)

Przychodzi jego sąsiad i noskiem swym wącha. (powtarzają czynności lewą ręką)

Nastawiają uszu pełni animuszu. (obracają dłonią, kierując „uszy” we wszystkie strony)

chowają pisanki w trawie i w sasanki. (składają „uszy” do siebie)

Niebieskie i czerwone (machają prawą ręką, potem lewą)

czy będą znalezione? (odchylają ręce w bok)

Wyścigi zajączków – gra  planszowa w parach

Dzieci rysują prosty chodniczek z zakrętami tak, aby otrzymać wiele pól, zaznaczają start i metę. Na mecie rysują schematycznie pisanki, a na starcie ustawiają dwa pionki, które są zajączkami, i rozpoczynają grę. Wygrywa dziecko, którego zajączek pierwszy dotrze do pisanki. Zasady gry: dzieci rzucają dwiema kostkami do gry. Grę rozpoczyna dziecko, które wyrzuciło większą liczbę oczek. Dzieci liczą oczka na obu kostkach i przesuwają swój pionek o tyle pól, ile wynosi suma wyrzuconych oczek.

Sprawne zajączki- zabawa zręcznościowa

Zadaniem dzieci jest jak najszybciej przenieść piłeczkę pingpongową na łyżce stołowej , tak aby piłka nie spadła, wyznaczamy trasę od… do…., lub mierzymy czas, jeśli w zabawie bierze udział kilka osób.

 

Do jutra, Ewa Sadowska