DOMOWA ZERÓWKA- 6 KWIETNIA
PONIEDZIAŁEK 6 KWIETNIA
realizacja podstawy programowej- temat tygodniowy ; O wiosennych świętach każdy z nas pamięta
1.Piosenka ludowa Kogucik. Posłuchaj piosenki i spróbuj ją zaśpiewać https://youtu.be/s6aDkJKj8M0. Informacje dla rodzica, do przeczytania dziecku:
W czasie świąt wielkanocnych na wsi znany był zwyczaj chodzenia z wystruganym drewnianym kogucikiem. Chłopcy ustawiali go na małym wózku przystrojonym kolorowymi wstążkami i, śpiewając piosenkę, wędrowali od chaty do chaty, prosząc o dary dla kogucika. Od wiejskich gospodyń dostawali malowane jajka (pisanki), kiełbasę, ciasta i inne świąteczne przysmaki. Potem dzielili się nimi i zanosili do swoich domów. W niektórych wsiach zwyczaj ten przetrwał do dziś.
2.Tradycje wielkanocne- Świeża zieleń.
Pokazujemy dzieciom rośliny w doniczkach lub zdjęcia: rzeżuchy, młodego jęczmienia,
pszenicy, gałązek forsycji. Jeśli dysponujemy zielonymi roślinami, dekorujemy nimi pokój, aby zapanowała w nim świąteczna atmosfera. Świeża zieleń symbolizuje odradzające się
życie i wiosnę. Ludzie ozdabiają swoje mieszkania świeżymi, wiosennymi kwiatami, układają wiosenne kompozycje z roślin: gałązek forsycji, leszczyny, bazi. Na gałązkach często wieszają wielkanocne dekoracje: pisanki, kurczaczki, kolorowe piórka.
- Rysowanie tulipana- ćwiczenia grafomotoryczne.
- „Wielkanocne zajączki” – prezentacja i inscenizacja wiersza o tematyce wielkanocnej.
Siedzi zajączek na zielonej łące.
Przychodzi jego sąsiad i noskiem swym wącha.
Nastawiają uszu pełni animuszu.
chowają pisanki w trawie i w sasanki.
Niebieskie i czerwone.
czy będą znalezione?
Przedstawienie zwyczajów związanych z symbolem zajączka wielkanocnego.
Informacje dla rodzica
W wielu kulturach, począwszy od starożytności, zając był symbolem odradzającej się przyrody, wiosny i płodność. Do Polski „przywędrował” prawdopodobnie z Niemiec na początku XVII wieku. Współcześnie jest raczej świątecznym rekwizytem. W niektórych regionach Polski dorośli chowali w ogrodzie, domu lub obejściu koszyczki z kolorowymi jajkami i słodyczami. W Niedzielę Wielkanocną dzieci wyruszały na poszukiwania
darów, które, jak wierzyły, przyniosły im wielkanocne zajączki.
5.Wielkanocny zajączek – praca plastyczna według własnego pomysłu.
Zabawy dodatkowe do wykorzystywania w ciągu tygodnia:
Zajączek wielkanocny – zabawa paluszkowa, dzieci powtarzają tekst i ilustrują go ruchem dłoni i palców.
Siedzi zajączek na zielonej łące.
(prawy kciuk przytrzymuje złożony palec serdeczny i mały palce: wskazujący
i środkowy są wyprostowane i poruszają się jak uszy zająca)
Przychodzi jego sąsiad i noskiem swym wącha. (powtarzają czynności lewą ręką)
Nastawiają uszu pełni animuszu. (obracają dłonią, kierując „uszy” we wszystkie strony)
chowają pisanki w trawie i w sasanki. (składają „uszy” do siebie)
Niebieskie i czerwone (machają prawą ręką, potem lewą)
czy będą znalezione? (odchylają ręce w bok)
Wyścigi zajączków – gra planszowa w parach
Dzieci rysują prosty chodniczek z zakrętami tak, aby otrzymać wiele pól, zaznaczają start i metę. Na mecie rysują schematycznie pisanki, a na starcie ustawiają dwa pionki, które są zajączkami, i rozpoczynają grę. Wygrywa dziecko, którego zajączek pierwszy dotrze do pisanki. Zasady gry: dzieci rzucają dwiema kostkami do gry. Grę rozpoczyna dziecko, które wyrzuciło większą liczbę oczek. Dzieci liczą oczka na obu kostkach i przesuwają swój pionek o tyle pól, ile wynosi suma wyrzuconych oczek.
Sprawne zajączki- zabawa zręcznościowa
Zadaniem dzieci jest jak najszybciej przenieść piłeczkę pingpongową na łyżce stołowej , tak aby piłka nie spadła, wyznaczamy trasę od… do…., lub mierzymy czas, jeśli w zabawie bierze udział kilka osób.
Do jutra, Ewa Sadowska