ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE #1
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu:
usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki),
opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków,
usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego,
wyuczenie prawidłowego połykania.
Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 – 10 minut.
– po przebudzeniu,będąc jeszcze w łóżku, powyciągaj się,przeciągaj, poziewaj.
– po wstaniu, strzepuj,wymachuj i przeciągaj się leniwie.
– ziewaj, parskaj, prychaj, mlaskaj
– mrucz, miaucz, mniamniaj, uhaj, charcz.
Ćwiczenia motoryki: języka, warg, żuchwy, podniebienia:
JĘZYK
-młynek,czubkiem języka,okrężnie,czyścimy wszystkie zęby. 10x w jedną i drugą stronę
– konik -język odbijamy od podniebienia(odgłosy końskich kopyt)
– naśladować warkot motoru,czubkiem języka odbijamy od dziąseł i robimy trrrrrr
– wysuwać język za jamę ustną w cztery strony,tak jakbyśmy chcieli czubkiem języka dotknąć
nosa,brody,ucha prawego i lewego.
– oblizywać wargę dolna i górną,jakbyśmy chcieli zlizywać krem czekoladowy.
– wahadełko, czyli szybkie, poziome ruchy wysuniętego języka
– układanie języka kolejno: w łopatkę, strzałkę, rulonik
– kląskaj językiem oraz ssaj cukierka
-ujmij szeroki język między zęby trzonowe i delikatnie go żuj
-zlizywanie miodu lub kremu czekoladowego z podniebienia
-przesuwanie czubka języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej (język zagląda do gardła)
-wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi
– naciskanie językiem na podniebienie ( usta otwarte ) – zwalnianie nacisku
– przeciskanie języka między zębami;
– układanie języka w rulonik
– czubek języka ostrz o górne zęby
– liczyć czubkiem języka zęby górne i dolne najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej
strony. (wszystkie po kolei).
ĆWICZENIA WARG:
-utrzymywanie ołówka między nosem a wargą górną (zabawa w wąsy)
– przesuwanie ściągniętych warg na prawo – na lewo
-szerokie otwieranie i zamykanie ust przesuwanie ściągniętych warg na p
-cmokanie, (wargi mocno ściągnięte do przodu)
-gwizdanie
-parskanie
-wciąganie i nadymanie policzków
– przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego (zabawa w naśladowanie czynności płukania ust wodą)
-układanie ust,jakbyśmy pili przez słomkę
-kółeczko, wargi ściągnięte do przodu robią kółeczko, tak by było widać górne i dolne ząbki
-kręcenie ryjkiem raz w lewą, raz w prawą stronę, przesuwanie go w kąciki ust,
-naciąganie warg na zęby przy szeroko otwartych ustach,
-ssanie na zmianę raz dolnej, raz górnej wargi
-granie palcami na wargach
-naprzemiennie układać wargi jak do dzióbka, a następnie rozciągać, jak do uśmiechu.
– zagryzać jedną wargę drugą
ĆW.ŻUCHWY
– swobodnie ziewaj bez wydawania głosu-bezgłośne ruszamy wargami jakbyśmy mówili słowo: MŁA,MŁE,MŁY,MŁI,MŁO
– naśladuj bezgłośne wymawianie sylab: pa, ba, da starając się, aby żuchwa swobodnie i lekko
opadała ku dołowi
-wysuwaj i cofaj żuchwę (zęby chcą podrapać nos lub brodę)
-naśladuj żucie – przeżuwaj
-wyobraź sobie, że żujesz gumę przy zamkniętych ustach, a ona staje się coraz większa
-rozluźnij mięśnie szyi, i pozwól aby Twój głowa swobodnie opadła w dół pod wpływem własnego ciężaru. Wróć do pozycji pierwotnej i powtórz
-grzebień- zakładanie dolnych zębów na górną wargę. I odwrotnie zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę.
ĆW.PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO
– udawaj ziewanie, swobodnie przy nisko opuszczonej żuchwie
– ćwicz taki naturalny odruch zachwytu,zdziwienia,zagapienia
– chrapanie na wdechu i wydechu
– udawaj płukanie gardła
– wyobraź sobie, że ssiesz smoczek
– kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem
– wciąganie policzków
– płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie
– energiczne unoszenie języka i żuchwy do góry, naciskanie na podniebienie miękkie tyłem języka
– wymawianie sylab la la la …lo lo lo …le le le …, poruszanie jedynie językiem – nie brodą ( usta szeroko otwarte )
Naśladuj różne dźwięki
– Syrena karetki pogotowia .
– Wołanie o pomoc – ludzieee ratunku, pomocyyy!
– Szept w kościele.
– Naśladujemy echo.
– Szzzzzzz.Wrrrrrrr.Mrrrrrrrr.Brrrrrrrr.
– Ałła! Ałła! (Mongołowie atakują)
– U! U! U! (Indianie atakują)
– Alaaaarm!
– Torpeda na kursieee!
– Paliii sięęę!
– Rżenie konia.
– Oddech zmęczonego psa.
– Parska koń.
– Język: krążymy nim wokół warg, naśladujemy bieg konia, dotykamy czubka nosa.
– Dmuchamy językiem zwiniętym w rurkę.
– Miau! Miałem miał!
– Dżdżdż.
– Naśladujemy lokomotywę.
– Naśladujemy samochód formuły jeden.
– Lew – ryk.
– Kukułka.
– Drób ( kwa kwa kawa, ko ko ko, gul gulgul, kukuryku)
– Zwierzęta ( hau hau, meee, beee, świnka hrm, kwiii, muuu, ichaaa)
– Traktor.
– Biegnący koń – pa ta taj.
– Owady – bzzzz, bżżżż, bźźźź.
– Helikopter – wrrrrr.
– Krople wody -kap kap, plum plum, plim plim, plam plam, plom plom.
– Spadamy z dużej wysokości – aaaaaaaaaa bum!
– Spadamy z małej wysokości – bum! Aaaa!
Ćwiczenia wykonujcie codziennie po kilka minut.
Pozdrawiam
Iwona Foczpaniak