ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE #1

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu:

usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki),
opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków,
usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego,
wyuczenie prawidłowego połykania.

Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 – 10 minut.

– po przebudzeniu,będąc jeszcze w łóżku, powyciągaj się,przeciągaj, poziewaj.

– po wstaniu, strzepuj,wymachuj i przeciągaj się leniwie.

– ziewaj, parskaj, prychaj, mlaskaj

– mrucz, miaucz, mniamniaj, uhaj, charcz.

Ćwiczenia motoryki: języka, warg, żuchwy, podniebienia:

JĘZYK

-młynek,czubkiem języka,okrężnie,czyścimy wszystkie zęby. 10x w jedną i drugą stronę

– konik -język odbijamy od podniebienia(odgłosy końskich kopyt)

– naśladować warkot motoru,czubkiem języka odbijamy od dziąseł i robimy trrrrrr

– wysuwać język za jamę ustną w cztery strony,tak jakbyśmy chcieli czubkiem języka dotknąć

nosa,brody,ucha prawego i lewego.

– oblizywać wargę dolna i górną,jakbyśmy chcieli zlizywać krem czekoladowy.

– wahadełko, czyli szybkie, poziome ruchy wysuniętego języka

– układanie języka kolejno: w łopatkę, strzałkę, rulonik

– kląskaj językiem oraz ssaj cukierka

-ujmij szeroki język między zęby trzonowe i delikatnie go żuj

-zlizywanie miodu lub kremu czekoladowego z podniebienia

-przesuwanie czubka języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej (język zagląda do gardła)

-wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi

– naciskanie językiem na podniebienie ( usta otwarte ) – zwalnianie nacisku

– przeciskanie języka między zębami;

– układanie języka w rulonik

– czubek języka ostrz o górne zęby

– liczyć czubkiem języka zęby górne i dolne najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej

strony. (wszystkie po kolei).

ĆWICZENIA WARG:

-utrzymywanie ołówka między nosem a wargą górną (zabawa w wąsy)

– przesuwanie ściągniętych warg na prawo – na lewo

-szerokie otwieranie i zamykanie ust przesuwanie ściągniętych warg na p

-cmokanie, (wargi mocno ściągnięte do przodu)

-gwizdanie

-parskanie

-wciąganie i nadymanie policzków

– przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego (zabawa w naśladowanie czynności płukania ust wodą)

-układanie ust,jakbyśmy pili przez słomkę

-kółeczko, wargi ściągnięte do przodu robią kółeczko, tak by było widać górne i dolne ząbki

-kręcenie ryjkiem raz w lewą, raz w prawą stronę, przesuwanie go w kąciki ust,

-naciąganie warg na zęby przy szeroko otwartych ustach,

-ssanie na zmianę raz dolnej, raz górnej wargi

-granie palcami na wargach

-naprzemiennie układać wargi jak do dzióbka, a następnie rozciągać, jak do uśmiechu.

– zagryzać jedną wargę drugą

ĆW.ŻUCHWY

– swobodnie ziewaj bez wydawania głosu-bezgłośne ruszamy wargami jakbyśmy mówili słowo: MŁA,MŁE,MŁY,MŁI,MŁO

– naśladuj bezgłośne wymawianie sylab: pa, ba, da starając się, aby żuchwa swobodnie i lekko

opadała ku dołowi

-wysuwaj i cofaj żuchwę (zęby chcą podrapać nos lub brodę)

-naśladuj żucie – przeżuwaj

-wyobraź sobie, że żujesz gumę przy zamkniętych ustach, a ona staje się coraz większa

-rozluźnij mięśnie szyi, i pozwól aby Twój głowa swobodnie opadła w dół pod wpływem własnego ciężaru. Wróć do pozycji pierwotnej i powtórz

-grzebień- zakładanie dolnych zębów na górną wargę. I odwrotnie zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę.

ĆW.PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

– udawaj ziewanie, swobodnie przy nisko opuszczonej żuchwie

– ćwicz taki naturalny odruch zachwytu,zdziwienia,zagapienia

– chrapanie na wdechu i wydechu

– udawaj płukanie gardła

– wyobraź sobie, że ssiesz smoczek

– kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem

– wciąganie policzków

– płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie

– energiczne unoszenie języka i żuchwy do góry, naciskanie na podniebienie miękkie tyłem języka

– wymawianie sylab la la la …lo lo lo …le le le …, poruszanie jedynie językiem – nie brodą ( usta szeroko otwarte )

Naśladuj różne dźwięki

– Syrena karetki pogotowia .

– Wołanie o pomoc – ludzieee ratunku, pomocyyy!

– Szept w kościele.

– Naśladujemy echo.

– Szzzzzzz.Wrrrrrrr.Mrrrrrrrr.Brrrrrrrr.

– Ałła! Ałła! (Mongołowie atakują)

– U! U! U! (Indianie atakują)

– Alaaaarm!

– Torpeda na kursieee!

– Paliii sięęę!

– Rżenie konia.

– Oddech zmęczonego psa.

– Parska koń.

– Język: krążymy nim wokół warg, naśladujemy bieg konia, dotykamy czubka nosa.

– Dmuchamy językiem zwiniętym w rurkę.

– Miau! Miałem miał!

– Dżdżdż.

– Naśladujemy lokomotywę.

– Naśladujemy samochód formuły jeden.

– Lew – ryk.

– Kukułka.

– Drób ( kwa kwa kawa, ko ko ko, gul gulgul, kukuryku)

– Zwierzęta ( hau hau, meee, beee, świnka hrm, kwiii, muuu, ichaaa)

– Traktor.

– Biegnący koń – pa ta taj.

– Owady – bzzzz, bżżżż, bźźźź.

– Helikopter – wrrrrr.

– Krople wody -kap kap, plum plum, plim plim, plam plam, plom plom.

– Spadamy z dużej wysokości – aaaaaaaaaa bum!

– Spadamy z małej wysokości – bum! Aaaa!

Ćwiczenia wykonujcie codziennie po kilka minut.
Pozdrawiam
Iwona Foczpaniak