DOMOWA ZERÓWKA 4 MAJA

TEMAT TYGODNIOWY: JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM

Temat dnia: Małe ojczyzny

I. Polska i nasze małe ojczyzny .

1. „Nasze Podwórko”. Prezentacja wiersza Ludwika Jerzego Kerna.

Nasze podwórko

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

wszyscy,

Bez żadnych wyjątków,

Takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren

Najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

A w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

Smutniejsze zaś, gdy się zjawi

Pan deszcz

z ponurą córką chmurką.

Czasami z naszego podwórka,

Na którym się co dzień bawimy,

Widać wieże kopalni

lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,

W Toruniu, w Łomży

czy w Krośnie,

Gdy spojrzysz na nasze podwórko,

To stwierdzisz, że ono rośnie!

Bo naszym podwórkiem nie jest

To tylko, co jest blisko.

Ale i traktor w polu,

I stadion,

I lotnisko.

I jakiś stary zamek,

I lasy na pagórkach,

I Wisła, która płynie

Środkiem naszego podwórka.

– Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.

– Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:

– Opowiedzcie, jak wygląda wasze podwórko.

– Czy lubicie bawić się na waszym podwórku?

–  Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?

Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie dolnośląskim Polski. Takich regionów jest bardzo wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad  morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka  na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy – są łąki, lasy i pola. D dlatego najwięcej, że  równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.

 Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski  z danego obszaru z krajobrazem ich miejscowości. (Książka  s. 121).

2.Wędrówki z mapą – krajobrazy- https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I

3. „Mapa Polski” – układanie obrazków na mapie.

Dzieci wypychają elementy wycinanki i dopasowują kształtem do mapy. Zginają kartoniki z kamienicami i mogą zaznaczyć nimi, np. Kraków, Warszawę, Gdańsk (lub swoją miejscowość). Oklejają paskiem  z narysowaną flagą wykałaczkę i wbijają ją w korek.

(Wycinanka – „Mapa Polski” nr 19)

4. „Największe miasta nad Wisłą”. (Karty Pracy część 4 s. 31–32)

– Poznawanie nazw miast położonych wzdłuż Wisły.

– Doskonalenie techniki czytania.

II. „Moja miejscowość” – obserwacja w oparciu o filmik i prezentację,   https://www.youtube.com/watch?v=BKE1wef4HiA

kula.gov.pl wrocław

  • Odnalezienie swojej najbliższej okolicy w mapach google, odszukanie ulicy na której się mieszka.
  • Budowanie z klocków swojego budynku, kamienicy, domu, zwrócenie uwagi na numer budynku.
  • Muzyczna rozgrzewka- https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
  • Spacer po Wrocławiu  – wycieczka. Na podstawie oglądanych prezentacji o Wrocławiu wybieramy miejsce, które chcemy odwiedzić. Zabieramy kredki i kartki i na miejscu wykonujemy rysunek. Zachęcam rodziców do wspólnego rysowania. Czekam na zdjęcia prac.

W trakcie spaceru zachęcamy dziecko do: czytania mijanych napisów, liczenia- np. schody, ławki   w parku, odczytywania cyfr na budynkach, rejestracjach samochodów, tramwajach…..

Miłego spaceru