DOMOWA ZERÓWKA 18 CZERWCA

Temat dnia: Barwy lata

  1. „Lato w ogrodzie” – wypowiedzi dzieci na temat prac wykonywanych latem w ogrodzie zainspirowane bajką L. Krzemienieckiej „Zrobił kozła ogrodnikiem”.

Był sobie jeden kozioł. Powiem krótko: kopyciasty, kosmaty i z bródką. Pasał się na chudej trawce nad rzeką, pod Jagny i Honoratki opieką. Aż raz urwał się z powroza, jak to koza. I dalej w świat! Hopsa! Hopsa! Przez ścieżki i dróżki, mało nie złamał koźlej nóżki, a co chwila się ogląda:

Gdzie by tu jaki ogródeczek?

Gdzie by tu jaki świeży listeczek?

Gdzie by tu jaka kapusta gładka?

Gdzie by tu jaka sałatka?

Gdy tak koźlisko węszy, nagle wstępuje weń nadzieja, patrzy  ogródek warzywny dziadziusia Macieja.

Stoi przy chacie dziadulek Maciej:

trochę niedowidzi,

trochę niedosłyszy,

co karku przychyli,

to już ledwo dyszy.

Już mu trudno z koneweczką chodzić po ogródeczku. Więc też Maciej wyrzeka:

– Już bym byle kogo do pomocy najął, bo mi moje stare lata dokuczają.

Mówi tak Maciej, aż tu mu się przed oczy kozioł napatoczy.

– Macieju, dobrodzieju, weźcie mnie na ogrodnika. Na kapustach i sałatach znam się od początku świata.  – Dobrze – mówi Maciej – ale jak będzie z zapłatą, bo nie bardzo mam na to.

– Bee, bee – beknął kozioł – kłopotu nie będzie z tym. Pod progiem się prześpię, suchą miotłę zjem. Tyko mnie do ogrodu wpuśćcie.

No, i zrobił Maciej kozła ogrodnikiem.

Koziołkowi w to graj! Wbiega do ogrodu i beczy:

– Trzeba się wziąć do rzeczy, widzę że tu kapuściane grządki, wnet zrobię tu porządki.

I koźlisko cap, cap:

z jednej kapusteczki zjadł wszystkie listeczki,

z drugiej kapusteczki zjadł wszystkie listeczki,

z trzeciej kapusteczki zjadł wszystkie listeczki.

A z czwartej kapusty, włoskiej, jak ją wziął na koźli ząb, zostawił też tyko głąb. Kłyp, kłyp, był przy apetycie. Jak się najadł i rozruszał, dalej fikać, hulaj dusza! Dalej skakać na pochyłe drzewko, z beczeniem, z koźlą przyśpiewką. Aż stary Maciej usłyszał i do ogródka bieży. Patrzy, a tu:

z jednej kapusteczki zjedzone listeczki

i z drugiej kapusteczki zjedzone listeczki,

i z trzeciej kapusteczki zjedzone listeczki,

a z czwartej kapusty, włoskiej, został tyko głąb.

Oj, znać tu koi ząb!

A kozioł odpoczywa sobie na zagonie.

– Czekaj, szkodny ogrodniku, wnet ja cię wygonię! Ty drapichruście, ty świszczypało, słodkich kapusteczek ci się zachciało!

I dziaduś Maciej, jak młody, na wszystkie sposoby dalej wypędzać kozła ze swojej chudoby.

Nie wiadomo, czy dałby radę, gdyby nie przypadek: oto dróżką gładką wybiegła Jagna z Honoratką i obie, stojąc u bramy, wołają:

– Kozła szukamy! Urwał się nam z powroza, jak to koza.

– A weźcie go sobie, bo mi tu gospodarował jak kozioł w kapuście: z jednej, z drugiej, z trzeciej kapusteczki poobgryzał, poobjadał listeczki, a z czwartej, włoskiej, głąb tyko zostawił, tak się sprawił. A co najgorsze, znowum bez pomocnika został.

– Nie frasujcie się, dziadku  mówią Jagna z Honoratką. – Jutro przyjdziemy, to wam pomożemy. Kapustę się zetnie do wora, boć już na nią pora, a innym razem to już pewnikiem nie zrobicie, Maciejuniu, kozła ogrodnikiem!

Odpowiedzcie na pytania:

– Jak przebiegły kozioł oszukał dziadka Macieja?

– Jak trzeba pielęgnować ogród, jakie prace należy wykonywać latem? (odchwaszczanie grządek, usuwanie zbyt gęsto posadzonych roślin, walka ze szkodnikami, podlewanie).

– Jakie narzędzia są potrzebne do pracy w ogrodzie? (grabie, łopata, widły, motyka, pazurki, konewka, sekator, taczka itp.)

  1. Tęcza” – zabawa badawcza, załamanie światła.

Naszą zabawę zaczniemy od zagadki. Posłuchajcie:

Siedmiobarwna wstęga

pod niebem wisząca,

utkana z deszczyku i promieni słońca. (tęcza)

3.Piosenka Tęcza, tęcza, cza,cza, cza  https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

 

Policzcie ile jest w niej kolorów, ustalcie kolejność występowania kolorów tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Tęcza tworzy się w czasie deszczu, kiedy na niebie wychodzi słońce.

Dziecko flamastrami maluje tęczę. Aby obserwowany efekt mógł być widziany w całości, obrazek nie może być duży. Kartki ze swoimi obrazkami ustawiamy za szklanką z wodą. Oglądamy lustrzane odbicie tęczy. Zbliżamy i oddalamy szklankę. Patrzymy pod różnym kątem.

Kolorowanka tęcza- 

http://p57.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/06/t%C4%99cza-kolorowanka.pdf