DOMOWA ZERÓWKA 15 CZERWCA

Temat dnia: Lato w polu

  1. Rozmowa na temat pracy i zajęć rolnika na podstawie ilustracji lub spostrzeżeń z wycieczki. https://www.youtube.com/watch?v=Yiy3-dvsLFM

Podczas rozmowy należy ustalić:

Gdzie pracuje rolnik?

– Co to jest pole, rola?

Jakie prace wykonuje rolnik?

Jakie podstawowe maszyny i narzędzia są mu przydatne w pracy?

Jakie rośliny są uprawiane przez rolników? (przykładowe, najważniejsze: zboża, warzywa, buraki cukrowe,rzepak itp.)

Jak dalej wykorzystuje się zebrane plony? (do bezpośredniego spożycia – warzywa, do produkcji mąki i pieczywa, cukru, oleju, jako paszę dla zwierząt itp.)

2.Pokaz kłosów i ziaren zbóż. Co się z nich wytwarza: z żyta – chleb, z pszenicy – np. bułki, ciasta, makarony,z owsa – płatki owsiane, z jęczmienia – płatki jęczmienne lub kaszę jęczmienną. https://www.youtube.com/watch?v=25v7UhuUExM

3.Poznawanie procesu powstawania chleba na podstawie ilustracji oraz wiersza.

– Słuchanie  wiersza Władysława Bełzy pt. Abecadło o chlebie-  https://www.youtube.com/watch?v=MJ4Otujgk6w– wiersz https://www.youtube.com/watch?v=itiyb5uyy_A  film jak powstaje chleb-

4.Ćwiczenia  spostrzegawczości wzrokowej pt. Wyraz ukryty w wyrazie

Rodzic układa  wyraz z rozsypanki literowej, który dzieci literują, czytają głośno, dzielą na sylaby. Uwaga!

Można wykorzystać do zabawy imiona dzieci. Dzieci zastanawiają się, jakie inne krótsze wyrazy

ukryły się wewnątrz imion, rozwiązują rebusy, układają nowe wyrazy po przestawieniu liter. Przykład:

DOMINIKA

wyrazy ukryte: DOM, DOMINIK, NIKA, MINI

przestawione litery: (MINA, DINO, MODA, KINO, KOMIN, INKA)

5.Zabawa ruchowa na powietrzu– doskonalenie umiejętności skakania na skakance lub gry w paletki.