DOMOWA ZERÓWKA 14 KWIETNIA

Temat tygodnia: Zwierzęta z_daleka i_z bliska

 Temat dnia: Zwierzęta na różnych kontynentach.

1. Prezentacja filmu przyrodniczego o życiu zwierząt morskich. https://youtu.be/PiayEX0bqjo

Opowiadanie o życiu zwierząt morskich na podstawie filmu, utrwalanie nazw zwierząt.

2. Sympatyczne foki – zagadka słowna.

Kto to: czarne, wąsate,

w futrze zimą i latem.

lubią mroźną pogodę,

łowią ryby pod lodem ? (foka)

3. Poszerzanie wiedzy o fokach

Foki są zwierzętami morskimi żyjącymi w wodach niemal na całym świecie. Są to zwierzęta płetwonogie. Poruszają się przy pomocy płetw, przednimi płetwami podpierają się przy chodzeniu, ale potrafią również nimi klaskać. Robią to, by się ogrzać, kiedy jest im zimno, lub ochłodzić, gdy jest im za gorąco. Foki są świetnymi pływakami, potrafią pływać tak szybko i zwinnie jak ryby, które są ich największym przysmakiem. Na lądzie foki poruszają się wolno i ociężale. Śpią w wodzie ułożone pionowo, trzymając pyszczek nad wodą, tak by mogły oddychać. Foki są grube i ciężkie, gdyż pod skórą mają grubą warstwę tłuszczu, chroniącą je przed zimnem. Są bardzo ciekawskie, chętnie podpatrują, co robią ludzie ,i szybko się uczą. Potrafią podrzucać piłkę na nosie i poruszać się tak, jakby ćwiczyły aerobik. Foki mają przemiłe pyszczki i chętnie występują w cyrku, a w zoo także lubią się popisywać.

filmik- śmieszne foki          https://youtu.be/mZu7s0XfK1A

filmik  -wrocławskie zoo karmienie   https://youtu.be/85FB5dN5wnQ

4.Rysowanie foki ,  można skorzystać z: http://mamarak.pl/2015/12/foka-jak-narysowac-foke-rodzic-na-warsztat/

5. Wprowadzenie litery „f”, „F”.

– analiza wyrazów podstawowych:

– podział na sylaby, głoski,

– wyodrębnienie głoski „f” na początku wyrazu

– ustalenie cech głoski „f” – spółgłoska.

Obserwacja aparatu mowy w lusterku- podczas artykulacji język  znajduje się na dnie jamy ustnej, górne zęby dotykają dolnej wargi, a powietrze jest wydmuchiwane przez małą szczelinę

– wskazywanie przykładów innych słów rozpoczynających się od głoski „f”.

– Prezentacja litery wielkiej i małej drukowanej:

– omówienie kierunku pisania litery i analiza elementów litery,

– wyszukiwanie podobieństw i skojarzeń liter,

– rozpoznawanie litery „f”, „F” wśród innych, niekoniecznie znanych dzieciom.

-analiza i synteza wyrazów podstawowych: „Filip”, „foka”

– budowanie modeli wyrazów z podziałem na samogłoski i spółgłoski z wykorzystaniem czerwonych i niebieskich kartoników.

6.Praca plastyczna–  Morze

Dzieci wydzierają paski z niebieskiego papieru, po czym nakręcają na kredkę. Po zdjęciu   z kredki pasek jest skręcony w spiralę. Następnie końce pasków smarują klejem i, delikatnie rozciągając, przyklejają na tekturce. Manipulując długością paska, dzieci tworzą większą lub mniejszą falę. Przyklejone obok siebie paski tworzą przestrzenne morze. Wśród fal dzieci mogą nakleić wycięte z papieru ryby lub inne zwierzęta morskie.

Miłej zabawy- Ewa Sadowska