DOMOWA ZERÓWKA 13 MAJA

Temat dnia: Na zielonej łące.

  1. „Wycieczka na wiosenną łąkę” – rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania L. Łącz „Udany spacer”. Zapoznanie dzieci z wyglądem wybranych wiosennych roślin łąkowych prezentowanych na ilustracji i w czasie wycieczki na łąkę. Wypowiedzi dzieci na temat wybranego przez siebie fragmentu  krajobrazu.

1.Udany spacer

Idę na spacer! oświadczył niespodziewanie biały, okrągły dmuchawiec, stojący dotychczas nieruchomo

na samym środku pachnącej łąki. Wszystkie kwiaty, owady, a nawet źdźbła trawy aż umilkły ze zdumienia.

Jak to, na spacer? pisnęła polna myszka dokąd?

Pójdę tą wydreptaną przez ludzi ścieżką w stronę rzeki. Wrócę przed wieczorem odparł dmuchawiec i dziarsko ruszył przed siebie.

ebyś  tylko nie spadł z wysokiego brzegu do wody! zawołała myszka.

Wszystkie kwiaty, owady, a nawet źdźbła trawy odwróciły główki i patrzyły za nim szeroko otwartymi

oczami. Oj, miały powód do niepokoju! Nagle nad rzeką pojawił się bowiem mały chłopiec z wędką.

Jaki dmuchawiec! mruknął sam do siebie, bez namysłu uniósł go do góry i…dmuchnął z całych sił!

fufufu… pofrunęły z wiatrem delikatne nasionka.

fufufu… chłopiec nadął usta jeszcze raz, a po chwili wyrzucił ogołoconą łodyżkę za siebie i odszedł.

Na szczęście dmuchawiec, który właściwie nie był już wcale dmuchawcem, wstał powoli i ze spuszczoną

głową wrócił na swoje dawne miejsce. Wokół panowało pełne grozy milczenie i trwało nieznośnie długo.

Nadbiegła myszka.

O, wyłysiałeś! krzyknęła, niezbyt delikatnie.

wszystkie kwiaty, owady, a nawet źdżbła trawy wybuchnęły śmiechem.

Nie śmiejcie się skarciła je myszka, która była bardzo mądra, bo zjadła kiedyś całą książkę, pozostawioną

nad rzeką przez jakiegoś wędkarza dobrze się stało. Nasionka dmuchawca, rozsypane przez wiatr po

całej łące, dadzą początek nowym roślinom. Teraz można powiedzieć, że jest on ojcem wielu dzieci!

Dmuchawiec podniósł główkę i… nareszcie też się uśmiechnął.

A wszystkie kwiaty, owady, a nawet źdźbła trawy spojrzały na niego z uznaniem. Jednak spacer się udał.

  1. „Dmuchawce- latawce”.

Rodzic  prezentuje dzieciom mniszek lekarski (roślinę kwitnącą na żółto lub dmuchawiec) lub dwa

zdjęcia (roślinę kwitnącą i dmuchawiec). Dzieci oglądają roślinę, wąchają ją, porównują rośliny.

Zwraca uwagę na wydobywającą się z łodygi substancję o białej barwie, od której roślinę nazywa się

popularnie „mleczem”. Mlecz jest królem łąki, bardzo szybko się rozsiewa i szybko wschodzi. Roślina

ma właściwości lecznicze. Nie jest trująca, choć jest bardzo gorzka w smaku.

– Rozmowa na podstawie tekstu i ilustracji:

– Jaką rolę pełni wiatr w rozsiewaniu „mleczy” na łące?

  1. Stadia rozwoju mniszka lekarskiego

http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2020/wczesnoszkolna/jims-klasa2-cwi-4/mobile/index.html#p=61

Puzzlehttp://scholaris.pl/zasob/49498?bid=0&iid=&query=%22mniszek%22&api=

 

4.Układanie obrazka. (WYCINANKA  „Wiosenna łąka” nr 21)

II  Odgłosy łąki https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

1. Jakie wyrazy pasują do ilustracji łąki – czytanie ze zrozumieniem. (K.P. 4 s. 39 z. 1)

2 .Rozwiązywanie zadania tekstowego. (K.P. 4 s. 39 z. 2)

3. Zagadki – https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

4. Rysowanie biedronki na łące według rysunkowej instrukcji. (K.P. 4 s. 40)

Miłego dnia