ćwiczenia logopedyczne # 4
Witam serdecznie 🙂
Rozpoczynamy kolejny tydzień ćwiczeń logopedycznych w formie zdalnej. Przygotowałam nowe ćwiczenia artykulacyjne, zabawy utrwalające wymowę zaburzonych głosek. Dziś ćwiczymy głoskę sz.
1.Ćwiczenia artykulacyjne:
bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
pająk – Kląskaj językiem.
2.Ćwiczenia oddechowe:
kołysanie misia – dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni, na brzuchu kładziemy małą maskotkę; zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez
dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo- krótko- długo
słabo- mocno- bardzo mocno: tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy – również staramy się różnicować siłę wydechu
3.Ćwiczenia głoski sz – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: naśladujemy szum wiatru: SZ…. SZ… SZ….
Pamiętamy o prawidłowym ułożeniu narządów artykulacyjnych!
Język wysoko za górnymi zębami, zęby zbliżone do siebie, wargi lekko wysunięte do przodu.
4. Utrwalanie głoski sz w sylabach:
SZA, SZO, SZU, SZE, SZY
ASZA, OSZO, USZU, ESZE, YSZY
ASZ, OSZ, USZ, ESZ, YSZ
5.Utrwalanie głoski sz w wyrazach:
szal, szum, szok, szachy, szafa, szynka, szyja, szalik, szopka, szatnia, szampon, szkoła, szuflada,
nosze, daszek, koszyk, maszyna, ptaszek, muszelka, koszula, kwiatuszek, koszykówka, paluszek,
kosz, grosz, mysz, afisz, gulasz, kaszel, klosz, tusz, dorsz, ratusz, kapelusz, arkusz, Mateusz,
6.Ćwiczenia słuchowe:
– Wypowiadamy różne wyrazy, dziecko reaguje klaśnięciem na te z głoską sz,
– Gdzie słychać głoskę sz na początku, w środku czy na końcu wyrazu który mówię?
– Dzielenie na sylaby i głoski wyrazów.
Zachęcam do codziennych ćwiczeń, przynajmniej 10 min.
Iwona Foczpaniak