ćwiczenia logopedyczne # 4

Kochani Rodzice,
na początek słodkie ćwiczenia.

Materiały potrzebne do przeprowadzenia ćwiczenia:  chrupki kukurydziane, krem czekoladowy lub miód, andruty lub płatek śniadaniowy, metalowa łyżeczka
Opis zabawy: Rodzic zaprasza dziecko do smacznego ćwiczenia języka. Przykleja dziecku na wałku dziąsłowym (miejsce tuż za górnymi zębami) kawałek chrupka kukurydzianego, andruta, płatek śniadaniowy lub smaruje wałek dziąsłowy nuttellą. A czubek języka dotyka metalową łyżeczką (dzięki temu dziecko poczuje zimny dotyk i będzie wiedziało, którą częścią języka ma dotyka poszczególnych miejsc w buzi). Zadaniem dziecka jest zlizanie czubkiem języka przyklejonej lub nasmarowanej pyszności tak, żeby nic nie zostało. Ćwiczenie można powtórzyć trzy lub więcej razy, za każdym razem zmieniając substancję na wałku dziąsłowym. Przed przystąpieniem do ćwiczenia warto upewnić się, że dziecko nie ma uczulenia na żaden ze składników zaproponowanych smakołyków.

Zabawy oddechowe – są bardzo istotne, gdyż czynność mowy jest nierozłącznie związana z oddychaniem. Wpływają na pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej. Pomagają dziecku lepiej mówić na wydechu, a nie jak to często się zdarza, na wdechu.
1.Puszczanie baniek mydlanych;
2.Dmuchanie na wiatraczek;
3.Odgłosy pociągu- pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie – pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej – cz, cz, cz.
4.Wyścig chrupek – wspólne dmuchanie na chrupki po narysowanym na stole kredą torze;
5.Krople deszczu – dmuchanie na zawieszone na nitce papierowe krople deszczu, naśladowanie wiatru raz mocnego, innym razem słabego.
6.Tańczący płomyk – delikatne dmuchanie na świecę i gaszenie jej mocnym podmuchem;
7.Dmuchanie gorącej zupy – naśladowanie dmuchania na zupę;
8.Robimy bąbelki- dmuchanie przez rurkę do wody;
9.Śnieżynki – zdmuchiwanie kuleczek z waty, bądź bibuły;
10.Naśladowanie śmiechu różnych osób: kobiety – cha, cha, cha; mężczyzny – ho, ho, ho; dziecka – hi, hi, hi;

Wierszyki na jednym wydechu
Kura
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
Rosół
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
Wrony
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!

Ćwiczenia warg i policzków:
1.Całuski- wysyłanie całusków, do mamy, babci…cmokanie z ustami ułożonymi w mały dzióbek;
2.Zabawa w lwa- otwieranie i zamykanie buzi jak lew swą paszczę;
3.Naśladowanie żaby – wykonywanie szerokiego uśmiechu przy zaciśniętych wargach;
4.Naprzemienne wypowiadanie samogłosek a- i -a -i;   a-u a -u;   u -i- u-i;   i- a- i-a;   i-u -i-u;   u- a u-a. – policja jadąca na sygnale;
5.Konik -kląskanie językiem, parskanie (wprawianie warg w drganie);
6.Robienie z policzków baloników – wciąganie i nadymanie policzków;
7.Przepychanie powietrza z jednego policzka do drugiego;
8.Wąsy – wysuwanie warg jak przy głosce u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próba utrzymania go.

Dla chętnych:
– ćwiczenia wywoływania głoski sz wraz z ćwiczeniami artykulacyjnymi:
https://liblink.pl/jsQc5AbAQD
– ćwiczenia grafomotoryczne:
https://liblink.pl/ugAUWK52LO
https://liblink.pl/A7SvNwZrFR

Życzę dobrej zabawy wraz z dziećmi.
Iwona Foczpaniak – logopeda